Welke soorten bedrijven hebben voordelen van inbound marketing?

Steeds meer organisaties in de B2B maakindustrie zoeken naar manieren om nieuwe marketingmethoden toe te passen en inbound marketing is een van de toepassingen die binnen de maakindustrie goed kan werken, vooral omdat het zo mooi past bij de persoonlijke manier van zaken doen die binnen de maakbedrijven zo gewoon is.

In inbound marketing, Buyer Persona's, B2B Marketing, Online marketing

Bloggen voor B2B: Thought leadership of preken voor eigen parochie?

Steeds meer B2B organisaties hebben een blog en posten met meer of mindere regelmaat nieuwe content. Vaak hebben ze gehoord dat regelmatig posten van verse content helpt om beter te scoren in Google. Zo gezegd, zo gedaan. Al die content moet alleen ook nog gemaakt worden.

Ik ben zelf een groot voorstander van content ontwikkeling binnen de eigen organisatie. Daar zit de expertise en de meeste authenticiteit in mijn ogen. De mensen in de organisatie zijn echter niet aangenomen om te bloggen en het is nou ook niet dat ze al de hele dag duimen zitten te draaien. Dus wat doe je dan? Je zoekt een incentive.

Een een van die incentives is dat je duidelijk maakt dat bloggen ook goed is voor jezelf. Het is personal branding. Je zet jezelf naar de buitenwereld neer als expert en dat helpt je ook in je carrière. Dit werkt vaak heel goed voor het verkrijgen van content uit de organisatie, maar het brengt ook een risico met zich mee. Het doel van de blog wordt vergeten door de interne organisatie. Opeens is de perceptie dat de blog alleen bedoeld is voor personal branding.

Dan ben je je doel voorbij geschoten, want bloggen voor B2B heeft maar één heel belangrijk doel: er moeten zoveel mogelijk leads aan je deur staan te kloppen

In Bloggen, B2B Marketing, Thought Leadership

Waarom een online kennisbank belangrijk is voor een content marketeer

Goede content marketeers bouwen al vrij snel een heleboel content op. Immers, één van de kenmerken van een goede contentstrategie is het hergebruik van je content. Dat betekent als het goed is dat er al snel diverse varianten van een onderwerp in je online kennisbank zitten.

In B2B Marketing, Online marketing, Content Marketing

Een handleiding van 12 stappen om te bloggen voor B2B [infographic]

Goede, authenthieke content komt in mijn ogen uit de interne organisatie. Je collega's leven en spreken jouw organisatie. En beter nog, ze hebben de expertise die jij als marketeer wilt delen met je ideale klant. 

Maar, als ik aan mijn collega's vraag of ze voor me willen bloggen, dan kost het vaak de nodige overtuigingskracht om een ja te krijgen op die vraag. Om nog maar niet te spreken over het aanleveren van die blog op de afgesproken deadline... Het krijgt meestal niet de hoogste prioriteit. 

Vaak hebben ze het gewoon al heel erg druk. Maar in de meeste gevallen weten ze zelf ook niet waar ze moeten beginnen. Dan wordt bloggen iets onmogelijk groots. En het is heel moeilijk beginnen aan iets onmogelijk groots. Bovendien loop je het risico dat het uitgangspunt van de blog nogal intern gericht is. Dan krijg je meer een soort salespitch, dan een waardevol stuk om leads mee te genereren. 

Onderstaande infographic van Ann Handley maakt van bloggen voor B2B een varkentje wat iedere collega met gemak kan wassen. Het zijn twaalf stappen die van bloggen een overzichtelijk proces maken. Laten we we er samen doorheen lopen:

In Bloggen, B2B Marketing

10 kenmerken van een goede content marketing strategie voor B2B

Mogelijk kun je de slag winnen met een goed verhaal, maar je kunt de oorlog niet winnen zonder een goede content marketing strategie. Dat content marketing een steeds belangrijkere plaats krijgt in organisaties is wel duidelijk. Het aantal organisaties dat een bewezen goede content marketing strategie heeft, is aanzienlijk minder dan het aantal organisaties dat met content marketing bezig is. 

In inbound marketing, B2B Marketing, Online marketing, Content Marketing

10 valkuilen bij het ontwikkelen van een succesvolle contentstrategie

Bij het ontwikkelen en uitvoeren van een succesvolle contentstrategie zijn er een aantal valkuilen waar je als marketeer makkelijk in kunt vallen. Met deze blog wil ik er een aantal met je doornemen in de hoop dat er op bedacht zult zijn en ze hopelijk kunt vermijden.
In inbound marketing, Buyer Persona's, Content Mapping, B2B Marketing, Thought Leadership, leads, Online marketing

Hoe kun je een succesvolle contentstrategie ontwikkelen?

Het creëren van relevante, waardevolle gratis content kan soms een lastig en ontmoedigend proces zijn. Je bent soms uren aan het zwoegen om iets te ontwikkelen waarvan je denkt dat het super content is. Om uiteindelijk weinig tot geen interactie, bezoekers op je website of gekwalificeerde leads te krijgen. Als klap op de vuurpijl moet je dit ook nog eens uitleggen aan je leidinggevende en met goede argumenten komen dat het in de toekomst beter zal gaan. Daar word niemand vrolijk van! 

Zou het, met al die noeste arbeid en zwoegen om elke keer weer goede content te ontwikkelen, niet heerlijk zijn als iemand je zou kunnen voorzien van een overzichtelijk en makkelijk stappenplan voor het ontwikkelen van een succesvolle contentstrategie? Een strategie die er voor zorgt dat je met je content wel veel interactie en bezoekers op je website krijgt? En gekwalificeerde leads, nieuwe klanten en complimenten van je leidinggevende? 

En dat is nou precies wat ik je wil aanreiken met deze blog. Een makkelijk stappenplan die alle stappen doorloopt over hoe je een succesvolle contentstrategie kunt opzetten en alle zaken waar je als marketeer op moet letten.

In Buyer Persona's, Content Mapping, B2B Marketing, Online marketing

10 keiharde feiten voor het ontwikkelen van een goede contentstrategie

Dat online marketing een onmisbaar onderdeel is van je marketingactiviteiten, is jou waarschijnlijk wel duidelijk inmiddels.

In inbound marketing, B2B Marketing, Thought Leadership
ebook-buyer-persona